ALEVİLİK BİLGİ FORMU-ALEVİ-VEYSEL
ALLAH-MUHAMMED -YA ALİ.

Vahdetin sırrına ereyim dersen
Vucudun şehrine gireyim dersen
Tüm alemi aynı göreyim dersen
Önce Kendi ÖZÜNÜ bilmen gerek

Küntü kenzin sırrına ermek için
Tüm alemi kendinde görmek için
Hakk sende olduğun bilmek için
Önce Kendi ÖZÜNÜ bilmen gerek

Enel Hakk sırrına erişmek için
Tüm varlığı bir gözle görmek için
Vahdeti vücuda ulaşmak için
Önce kendi ÖZÜNÜ bilmen gerek

Hakkı Baba Hakk'ı bileyim dersen
Hakk'a Hakk-el yakin olayım dersen
Sen kendi kendini bileyim dersen

..ÖNCE KENDİ ÖZÜNÜ BİLMEN GEREK..

..Dönen dönsün yolundan ,Ben dönmezem yolumdan..
Giriş yap

Şifremi unuttum

Arama
 
 

Sonuç :
 


Rechercher çıkıntı araştırma

En son konular
» Melamiyye
Salı Ağus. 22, 2017 5:57 pm tarafından alevi-veysel

» Hasan Sabah ve Haşhaşiler tarikatı
Perş. Ara. 22, 2016 3:47 pm tarafından Admin

» OSMANLI DEVLETİNDE BEKTAŞİ TARİKATININ KAPATILMASI VE SONRASI GELİŞMELER
Perş. Ara. 22, 2016 3:43 pm tarafından Admin

» BİZİM SAYFAMIZ
Çarş. Haz. 15, 2016 8:05 pm tarafından Admin

» Zara AKDEDE (Cimilti) Köyü
Salı Mayıs 17, 2016 3:39 pm tarafından Admin

» alevilik bilgi forumu avatarlar
Salı Mayıs 03, 2016 1:18 pm tarafından Admin

» Karışık Gifler-Hareketli Gifler
Ptsi Mayıs 02, 2016 4:46 pm tarafından Admin

» TÜRKİYE GÜNDEMİ RESİM VE SÖZLERLE.
Cuma Nis. 29, 2016 10:48 am tarafından Admin

» ŞERİ-SÜNNİLİKTE KADIN
Ptsi Nis. 25, 2016 2:57 pm tarafından Admin

Ocak 2019
PtsiSalıÇarş.Perş.CumaC.tesiPaz
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Takvim Takvim

Galeri


Ortaklar
bedava forum

Similar topics
    RSS akısı


    Yahoo! 
    MSN 
    AOL 
    Netvibes 
    Bloglines 


    Sosyal yer imi

    Sosyal yer imi digg  Sosyal yer imi delicious  Sosyal yer imi reddit  Sosyal yer imi stumbleupon  Sosyal yer imi slashdot  Sosyal yer imi yahoo  Sosyal yer imi google  Sosyal yer imi blogmarks  Sosyal yer imi live      

    Sosyal bookmarking sitesinde ALEVİLİK BİLGİ FORMU-ALEVİ-VEYSEL adresi saklayın ve paylaşın

    Kimler hatta?
    Toplam 1 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 1 Misafir

    Yok

    [ Bütün listeye bak ]


    Sitede bugüne kadar en çok 216 kişi Cuma Ağus. 11, 2017 12:46 am tarihinde online oldu.
    Istatistikler
    Toplam 15 kayıtlı kullanıcımız var
    Son kaydolan kullanıcımız: tyfngkt

    Kullanıcılarımız toplam 5026 mesaj attılar bunda 676 konu

    Semah nedir?

    Aşağa gitmek

    semah Semah nedir?

    Mesaj tarafından Admin Bir Paz Mayıs 25, 2014 3:50 pm

    [Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Semah nedir?
     

       Bizim     Semahımız ?lahi bir aşktır...” Semah; Aleviler’in ibadeti olan Cem’in
    ayrılmaz bir parçasıdır. Semah; Cem’in belli bir aşamasında dedenin
    işareti ile bağlama eşliğinde kadın ve erkek canların çalınan nefesler
    eşliğinde birlikte yaptıkları dinsel törendir.....

    Semah dönmek, Aleviler’in ibadeti olan Cem içinde yapılan 12 hizmetten
    birisidir. Semah dönen canlar; duygunun, sevginin, aşkın dorukta olduğu
    adeta ayrı bir dünyaya yolculuk edildiği bir trans halini yaşarlar.
    Aleviler Cem gibi Semahında kaynağının Kırklar Meclisi’nden geldiğine
    inanırlar. ?nanışa göre Hz. Muhammet, Miraç dönüşü Kırklar Meclisi’ne
    uğrar. Selmani Farisi bir üzüm tanesi ile içeri girer ve Hz.
    Muhammet’e; “Ey yoksulların hizmetçisi! Bu üzüm tanesini bize
    paylaştır.” Der. Cebrail bir tabak getirir ve Hz. Muhammet onun içinde
    üzüm tanesini ezip şerbet yapar. Bu şerbet, Kırklar’dan birinin
    dudağına değince tümü kendinden geçer; kalkıp; “ya Allah”diyerek semah
    döner. Semah o gün bugündür erenler meclisinde dönülür. Horasan’dan
    Anadolu’ya süren yolculukta semahın pirliğini yapan Hünkar Hacı Bektaş
    Veli el Horasani; “Semah, Ariflerin aleti, Muhiplerin ibadeti,
    Taliplerin maksududur. Hakka ki, bizim Semahımız oyun değildir, ilahi
    bir sırdır, mecazi değildir.” der. Anadolu, hangi ulustan, hangi
    ırktan, hangi inançtan olursa olsun bütün insanlara, bütün dervişlere,
    bütün ermişlere, bütün uluslara kapılarını ardına kadar açmış derin
    sevgi ve saygı göstermiş insanların yurdudur. Anadolu insanı ile
    Anadolu tarihi bir bütündür. Anadolu insanı, başkalarından aldığına
    kendi özelliklerini de katmış, yoğurmuş yeni bir sentez oluşturmuştur.
    Çok tanrılı, tek tanrılı bütün dinler Anadolu’da buluşmuş, karışmış
    kaynaşmış yeni bir inanç, yeni bir düşünce tarih sahnesine çıkmıştır.
    Alevi Semahı bu tarihsel birlikteliği en yalın bir tarzda bize ifade
    etmektedir. Bakın bir Avrupalı sanat bilimci bu oluşumu nasıl
    değerlendiriyor: “Bir Avrupalı olarak Bektaşi semahlarına baktığım
    zaman neler gördüğümü ve neler hissettiğimi size gönlümce tek tek
    anlatmak istedim. Dünyanın hiçbir yerindeki halk danslarında
    rastlanmayan ana unsurları söylemek istiyorum. ?lkin bir önyargı
    içindeydim. Ama daha ilk semahı seyrederken bir şok geçirdim. Çünkü
    dünyanın neresinde olursanız olun, hangi halk danslarını seyrederseniz
    seyredin, mutlaka beğenirsiniz, seversiniz, ancak bu dansları rahat
    koltuğunuzdan “sadece seyredersiniz”. Ama semahta öyle değil, daha ilk
    anda müzik sizi kendi iç ritmi ile büyülüyor ve giderek oturduğunuz
    yerden semaha katılıyorsunuz. Aslında yerinizdesiniz, ama değilsiniz.
    Semahın düşüncesindesiniz, ayağınız, kollarınız semahçılarla eş,
    yüreğiniz onlarla aynı çoşkuda ve semaha katılıp gitmişsiniz. Bütün
    bunlar farkında olmadan, yani sizin elinizde olmadan oluşuyor.
    Semahlarda solo yok, yani oyunu idare eden (yöneten) ne bir kadın var,
    ne de erkek. Alçak gönüllülüğün böylesi, sıradanmış gibi gözükmesi,
    doğallığı, bütün dünya danslarını imrendirecek bir biçimde, hele hele
    kadın ve erkeğin farklılaştırılmaması, eşitliği kadına, erkeğe değil
    insana saygı, somut bir hayranlıkla izliyorsunuz, ayırımsız.
    Semahlardaki her düşünce, her ana fikir bu dünyanın efendisi olan
    insanla çözüme ulaştırılması açısından birden bire dünya halk
    danslarından farklılaşmasını sağlamaktadır. Böylece günümüz insanının
    varamadığı bu hümanizmaya, ta karanlık XIII. yy. dan bugüne pırıl pırıl
    parlayarak devamlılığını sürdüren Alevi semahları iç dinamizmini
    mutlaka Hacı Bektaş Veli’nin felsefesiyle beslemiştir. Bu semahlar ne
    bir danstır ne ritüeldir. Bu semahlar insanın bu dünyadaki varlığını
    anlatan dans destanlarıdır. içi insan sevgisiyle dolup taşan destanlar
    dizisi. Bu anlatım biçimindeki saf ve temiz paklık insanı yüreğinden
    vurmaktadır. Birlikte barış, birlikte dostluk ve kardeşlik, birlikte
    sevgi bugün dünyamız insanının söyleyip söyleyip de bir türlü
    varamadığı duraktır. Bu sözcükler Batı’da yalnızca kitaplarda kaldı,
    bir de insanların özlemlerinde. Doğa ile farklılaşmadan, ona, yaşama
    yabancılaşmadan, yaşamın tüm gerçeklerine, karmaşıklığa meydan
    vermeden, sanki onun kadar sade ve arınmış doğadan damıtılmış el- kol-
    beden ve ayak hareketleri tekrar doğaya yönelen bir anlatım sadeliğinde
    kendi hümanizminin felsefesini bize alçak gönüllüce sunmasıdır ki biz
    seyirciyken bile kendimizi semahın ta içinde bulur ve eylemine farkında
    olmadan katılırız. “Destan” dedim ama benim destan tarifimde bir başka.
    Hangi topluluğun destanına bakarsanız bakın, mutlaka bir ok, yay,kavga,
    bir savaş ve ardından barış gelir. Ama bu destanda kavgadan, savaştan
    eser yoktur. Sevgi vardır, aşk vardır, kardeşlik vardır, hayatı her
    yönü ile insan kardeşlerle paylaşmak vardır. Mutlaka hayatta acılarda
    vardır. Ama semahlardaki acılar insan yüreğinin bir yaşam çoşkusudur.
    Öldürücü, yok edici değildir. Hele bencillik, övünme hiç yoktur.
    Bencillik bireyseldir. Semahlarda bireysel fikri ya da ona benzerini
    bulmak mümkün değildir. Topluluk kutsaldır. O toplulukta herkes
    saygındır. Herkes herkese bir birey olarak sevgi ve saygı doludur.
    Herkes birbirinin koruyucusudur. ?şte semahları seyrederken bu
    özlemleri yüreğinizde duyuyorsunuz. Tarihçiyseniz, tarih okursunuz
    adeta. Sosyologsanız, semahlarda o toplumun yaşama biçimini
    öğrenirsiniz, felsefesini öğrenirsiniz. Bir kültür adamı iseniz insanın
    ne olduğunun nasıl olması gerektiğinin bilincine varırsınız. Hatta
    yalnızca sıradan bir insan olduğunuzda galiba semahlarda Tanrı’nın
    insana bağışladığı koca ve güzel bir dünya bulursunuz, kendinizce,
    gönlünüzce.”
    SEMAH ÇEŞİTLERİ HAKKINDA KISA BİLGİLER Alevi
    semahlarında bağlama belirleyici olmasına karşın Çepni Aleviler’de 12
    çalgı bulundurulur. Bu 12 saz aynı türden olabileceği gibi değişik
    türlerden de olabilir. Semahın belli sayıda kişilerle dönülmesine özen
    gösterilir. 2-4-8-10 veya 3-5-7-12 gibi sayı kümelerine denk düşürmeye
    çalışılır. Semaha genellikle ilk önce 4 can semaha kalkarak başlanır.
    Semah sırasında ayaklar çıplaktır. Kadınların başı eşarplıdır.
    Erkeklerde baş açık, ayak çıplaktır. Dede makamı kutsal makamdır. O
    makama semah dönülürken sırt dönülmez. Üstelik secde edilir. Alevi
    semahlarındaki renklilik, Anadolu’daki renkli kültürel zenginliğin bir
    yansımasıdır. Bu renklilikte; Kerbela’da haksızlığa karşı boyun eğmeyen
    Hz. Hüseyin’i, Türkmen kocası Dede Korkut’u, Pir Sultan Abdal’ı ve son
    Ata’yı bulmak olasıdır.
    1) KIRKLAR SEMAHI Kökenini, Kırklar Cemi’nden
    alan Semahtır. Aleviler arasında en yaygın semahtır. Hz. Muhammet’in,
    Hz. Ali’nin ve kadın- erkek canların yer aldığı 40 kişinin bulunduğu
    Kırklar Meclisi’ni sembolize eder. Üç zamanlıdır. Dua, ağırlama ve
    yeldirme (hızlı) bölümlerden oluşur. Genellikle cemlerde yaşlı canlar
    bu semahı dönerler. Aleviler arasında en yaygın dönülen semahtır.
    2) TURNALAR SEMAHI Turna kuşunun, Alevi
    edebiyatında özel bir yeri vardır. Turna ile Hz. Ali arasında bir
    ilişkinin olduğu varsayılır. Turna semahı, turna kuşunun figürlerine
    dayanır. Hareketler; turnanın hareketlerine benzer. Yavaş ve olgundur.
    “Yemen ellerinden beri gelirken Turnalar Ali’mi görmediniz mi? Havanın
    yüzünde semah dönerken Turnalar Ali’mi görmediniz mi?”
    3) KIRAT SEMAHI
    Semahların geneli kadın ve erkek canların birlikte dönmesine karşın
    Kırat Semahını bacılar dönerler. Bu semahta; güneş çevresindeki
    gezegenlerin dönüşü sembolize edilir. Eski Türk inançları Kırat
    Semahının düşün eksenini oluşturur. Bu aynı zamanda Türk tarihinde atın
    önemine vurgu yapar. “Kırat bu dağları aşmalı bugün Dostun ellerine
    düşmeli bugün...”
    4) TAHTACI SEMAHI Antalya-
    Toros yöresindeki Tahtacı Türkmenler’in döndüğü semaha bu ad verilir.
    Bir bacı ile bir erkek can birlikte semah dönerler. Daha fazla kişi ile
    dönülen ve adına Tahtacı Semahı denenlerde vardır. Semahlarda, ellerin
    yukarıdan alıp aşağıya verme şeklindeki figürü Hak’tan alıp halka
    vermek anlamına gelmektedir. Bu sosyal bölüşümdeki adaleti sembolize
    eder.
    5) TRAKYA SEMAHI Semahlar; bulundukları
    yörenin halk dansları ile etkileşim içinde bulunurlar. Bu nedenle
    yöresel farklılıklar görülür. Trakya semahları da yöredeki halk
    sanatının zaman , zaman etkisini ifade etmektedirler. 
    6) URFA SEMAHI Bu semahta Urfa’daki Türkmen
    Aleviler’in adeta damıtılarak korunan semahlarıdır. Bunlar içinde en
    özgünü ise; Urfa- Kısas Semahıdır. Urfa Semahı da genel özellikleri ile
    birlikte biraz Urfa etkisini de taşımaktadır.
    7) AFYON SEMAHI Afyon denilince akla
    Emirdağ’ın Karacalar Köyü Alevilerinin döndüğü semahlar gelir. Figürsel
    olarak belkide Türkistan zaman törenlerine en yakın semahlardır.
    Muhammet- Ali Semahı, Sikke Semahı ve llallah Semahı en bilinen Afyon
    yöresi semahlarındandır. Kadın ve erkek canlar birlikte semah dönerler.
    Genellikle 6 bacı 6 erkek birlikte semaha kalkarlar.
    Cool RODOS SEMAHI Osmanlı döneminde Anadolu’dan
    Rodos’a yerleştirilen Alevi Türkmenler’in döndüğü semahlardır. Semah’ın
    yerel kültürden etkilenmediğini söylemek olası değil. Bu nedenle Rodos
    Semahı; Anadolu- Rodos karışımı bir birleşim sayılır.
    9) LADİK SEMAHI
    Adını Samsun- Ladik’ten alan Ladik Semahını 8 bacı, 8 erkek can döner.
    Semaha şu deyişle başlanır: “Salını salını geldim köyüne Güzeller
    başıma toplansın diye Herkes sevdiğini almış yanına Güzeller pazarı
    kurulsun diye” 
    10) HACIBEKTAŞ SEMAHI Hacı Bektaş Veli’ye
    saygı semahıdır. 8-12 can ile dönülür. Sağ el göğüste mühürlenmiş
    olarak semaha başlanır. Söylenen nefeslerden birisi: “Değişmek istemem
    bin peygambere Yarab dertlilere pir eyle beni”dir. 
    11) HUBYAR SEMAHI 5 Bacı 4 erkek can ile
    dönülür. Kollar sarkık, öne doğru eğilmiş olarak semaha başlanır. Semah
    sırasında; hem kendi, hem daire ekseni etrafında dönerler. Semahlar
    içinde ritmik olarak en hareketli dönülen semah sayılır. “Beylerimiz
    elvan gönül üstüne Ağlar gelir pirim Abdal Musa’ya Urum abdalları
    postun eğnine Bağlar gelir Pirim Abdal Musa’ya...”

    Tüm CAN'lara saygıyla ..bilgiyle kalınız.

    _________________

    ALLAH-MUHAMMED-YA ALİ ...Alevilik İslamiyetin İçinde Mayalanmıştır...ALLAH EYVALLAH


     
                                                                                                                                        [Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
    avatar
    Admin
    YÖNETİM
    YÖNETİM

    Başak Kayıt tarihi : 19/01/14
    Yaş : 59
    Nerden : istanbul

    moderatörler
    tercübe: araştırmacı-yazar

    Sayfa başına dön Aşağa gitmek

    Sayfa başına dön

    - Similar topics

     
    Bu forumun müsaadesi var:
    Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz